
Als je je eigen publiek op Meta wilt creëren, ben je hier aan het juiste adres. Vandaag bespreken we alle middelen die je kunt gebruiken om je eigen publiek op Meta te creëren.
Website
Laten we het eerst hebben over het creëren van een publiek op basis van je websitebezoekers. Je kunt de tracking pixel van Meta gebruiken, een klein stukje code dat je op je website zet. Daarmee kun je bezoekers volgen en een aangepast publiek maken op basis van hun activiteit op je website.
Met Custom website audience
kun je een publiek creëren op basis van mensen die je website hebben bezocht of bepaalde acties op je website hebben ondernomen, zoals het toevoegen van een artikel aan hun winkelwagentje of het afronden van een aankoop. Je kunt mensen selecteren die je website in de afgelopen 1-180 dagen hebben bezocht en het publiek wordt automatisch bijgewerkt naarmate meer mensen je website bezoeken.
App activiteit
De volgende stap is het creëren van een publiek op basis van app-activiteit. Je kunt een publiek creëren op basis van mensen die je app hebben gebruikt, inclusief degenen die de app hebben geïnstalleerd of verwijderd. Zo kun je mensen bereiken die al interesse in je app hebben getoond.
Met een aangepaste app activiteit audience kun je een audience maken op basis van mensen die bepaalde acties in je app hebben ondernomen, zoals het toevoegen van een item aan hun winkelwagen of het voltooien van een aankoop. Je kunt mensen opnemen die in de afgelopen 1-180 dagen een actie hebben ondernomen, en het publiek wordt automatisch bijgewerkt als mensen je app blijven gebruiken.
Catalogus
Als je een productcatalogus hebt, kun je die gebruiken om een aangepast publiek te maken. Zo kun je je richten op mensen die geïnteresseerd zijn in je producten, maar ze nog niet gekocht hebben. Je kunt mensen opnemen die in de afgelopen 1-90 dagen interactie hebben gehad met je catalogus, en het publiek wordt automatisch bijgewerkt naarmate mensen interactie blijven hebben met je catalogus.
Klantenlijst
Een andere goede gegevensbron voor een aangepast publiek is een klantenlijst. Je kunt een lijst met e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook gebruikers-ID’s uploaden en een audience maken op basis van deze gegevens. Meta matcht de gegevens met bestaande meta-gebruikers, zodat je advertenties kunt richten op je eigen klanten. Je kunt deze audience gebruiken zolang je klantgegevens uploadt, en je kunt de audience bijwerken door een nieuwe lijst te uploaden. Het verzamelen van klantgegevens en het gebruik ervan voor promotiedoeleinden kan privacyproblemen opleveren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je de toestemming van je klanten hebt om hun gegevens te gebruiken.
Offline activiteit
Tot slot kun je offline activiteit gebruiken om aangepaste doelgroepen te creëren. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt, kun je een publiek creëren van mensen die je winkel hebben bezocht of een aankoop hebben gedaan. Dit is een geweldige manier om in contact te komen met mensen die persoonlijk contact hebben gehad met je merk.
Met het offline aangepaste publiek kun je een publiek maken op basis van acties die mensen offline hebben ondernomen, zoals winkelen in een winkel of het bijwonen van een evenement. Je kunt je gegevens over offline activiteiten uploaden (of verbinding maken met een API) en Facebook zal de gegevens matchen met bestaande Facebook-gebruikers, zodat je advertenties kunt richten op mensen die offline activiteiten hebben ondernomen die verband houden met je bedrijf. Je kunt ervoor kiezen om mensen op te nemen die in de afgelopen 1-90 dagen een actie hebben ondernomen. De doelgroep wordt automatisch bijgewerkt als Facebook meer offline gegevens ontvangt.

Wat betreft het maximale aantal dagen dat je een groep kunt aggregeren, kun je zoals gezegd voor de meeste bronnen mensen selecteren die in de afgelopen 1-180 dagen een specifieke actie hebben ondernomen. Voor de Custom Audience catalogus en Custom Audience offline activiteit kun je echter alleen mensen opnemen die in de afgelopen 1-90 dagen interactie hebben gehad met je catalogus of een offline actie hebben ondernomen.
Al met al zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om een aangepast publiek op Meta te maken. Door een van deze bronnen te gebruiken kun je zeer gerichte en effectieve campagnes maken waarmee je het juiste publiek op het juiste moment bereikt. Wil je hier meer over weten? maak dan vandaag nog een afspraak met mij.
Wil je meer weten over social media en het platform Meta?
Bekijk dan ook even de volgende blogs over:
Pixel & CAPI – Tracking
Soorten Budgetten
Soorten Doelgroepen
Soorten Campagnes
