We duiken vandaag de wereld in van cost cap, bid cap en Minimal ROAS op het social media kanaal Meta. Als je je advertentiecampagnes wilt optimaliseren, is het begrijpen van deze drie instellingen de sleutel tot je succes.
Kostenlimiet (Cost cap)
Cost cap is een instelling waarmee je een limiet kunt instellen voor het bedrag dat je aan een bepaalde campagne wilt besteden. Deze instelling is ontworpen om je te helpen je advertentie-uitgaven onder controle te houden en overbesteding te voorkomen. Wanneer je een kostenlimiet instelt, kunnen de kosten per resultaat verschillen maar Meta zal proberen zo veel mogelijk resultaten behalen en toch binnen de kosten per actie blijven over het gemiddelde.
Voorbeeld:
Je zet je cost cap op 20 euro. Hierdoor is het mogelijk dat het systeem jouw bod plaatst binnen de veiling en de volgende resultaten behaald:
1 aankoop van 15 euro
1 aankoop van 20 euro
1 aankoop van 25 euro
De biedingen en kosten verschillen maar de gemiddelde kosten blijven rondom de vastgezeten costcap.
Biedingslimiet (Bidcap)
Een biedlimiet daarentegen is een instelling die het maximale bod beperkt dat je bereid bent te plaatsen op een bepaalde advertentie. Deze instelling helpt je om je advertentie-uitgaven onder controle te houden door ervoor te zorgen dat je niet te veel biedt voor je advertenties. Wanneer je een bid cap instelt, zal Meta geen hogere biedingen plaatsen dan je limiet, zelfs als dat betekent dat je advertentie misschien niet zoveel bereik of impressies krijgt als je zou willen.
Voorbeeld:
Je zet een bidcap van 20 euro. Hierdoor bepaal jij het maximale bod die het system mag geven voor jou gewenste actie. Als het systeem denkt dat het een aankoop eruit kan halen voor 19 euro spendeerd het budget. Is dit niet het geval zal je campagne niks tot heel weinig uitgeven. Hierbij is het dus heel belangrijk dat jij goed weet wat je kosten per resultaat zijn.
Minimum ROAS
Minimum ROAS (Return on Ad Spend) is een instelling die je helpt je advertentie-uitgaven te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je een positief rendement behaalt. Als je een minimum ROAS instelt, past Meta automatisch je biedingen aan om te proberen het gewenste rendement te behalen. Dit is natuurlijk de droom! Helaas raden we je opnieuw aan om te testen of dit mogelijk en haalbaar is voor het systeem met jouw product/dienst.
Vereiste:
Zorg er zeker voor dat je een pixel hebt met de “Aankoop” gebeurtenis en deze ook hebt geïmplementeerd in de verrijkte gebeurtenissen in de advertentiemanager. Dit zal de schuifregelaar “Waarde” omzetten.
Als het gaat om het instellen van Cost Cap, Bid Cap en Minimal ROAS, is het belangrijk om de juiste balans te vinden voor je specifieke doelen en publiek. Deze instellingen zijn niet one size fits all en je moet misschien experimenteren met verschillende instellingen om de beste resultaten voor je campagnes te krijgen.
Als je je social media-advertenties naar een hoger niveau wilt tillen, moet je contact met me opnemen voor een consult. Samen kunnen we je huidige campagnes doornemen en kijken welke veranderingen we kunnen aanbrengen om je te helpen je doelen te bereiken. Klik op onderstaande link om je afspraak te boeken!
Wil je meer weten over social media en het platform Meta?
Bekijk dan ook even de volgende blogs over:
Pixel & CAPI – Tracking
Soorten Campagnes
Soorten Doelgroepen
Soorten Advertentie types